Mėgėjams naudotis telefonu prie vairo gali būti taikomos neįprastos sankcijos

nuovargisMobilieji telefonai – viena iš pagrindinių kliūčių, kuri neleidžia pasiekti užsibrėžto valdžios tikslo, t. y. nulį žūčių keliuose. Šių metų statistika atspindi, kad būtent kalbėjimas telefonu prie automobilio vairo yra gajus žalingas įprotis, kurio niekaip neatsikrato Lietuvos vairuotojai.



Vairuotojų nuo minėto Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimo niekaip neatgraso vis didėjančios baudos, todėl šalies Kelių policijos tarnyba neatmeta, kad vairuotojams netolimoje ateityje gali būti pradėtos taikyti kiek neįprastos sankcijos – konfiskuotos mobiliojo ryšio priemonės.

Per pusę metų – įspūdingi skaičiai

Lietuvos kelių policijos tarnyba (LKPT) skelbia, kad vien per pirmuosius penkis šių metų mėnesius mūsų keliuose buvo užfiksuotas 8441 draudimo vairuotojams naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis, kai jomis naudojamasi rankomis (išskyrus atvejus, kai stovinčios transporto priemonės variklis išjungtas), nesilaikymo atvejis.


Toli gražu tokie skaičiai nėra džiuginantys. Akivaizdu, kad mobiliųjų įrenginių naudojimas vairuojant tapo viena iš eismo įvykių priežasčių Lietuvoje. Saugaus eismo ekspertai pabrėžia, kad tai problema, kuri tampa vis aktualesnė Lietuvos keliuose. Užuot sutelkę dėmesį į kelią, vairuotojai ne tik kalba mobiliuoju telefonu, tačiau naršo internete, naudojasi socialiniais tinklais arba net apsipirkinėja.

Naujienų portalo Alfa.lt surengtoje spaudos konferencijoje eismo saugumo šalies keliuose tema dalyvavęs LKPT viršininkas Vytautas Grašys yra pasakojęs, kad vairuotojai, besinaudojantys mobiliais įrenginiais, netgi tampa įžūlūs.

„Naudojimasis mobiliaisiais telefonais tampa vis gilėjančia problema. Kalbėjimas yra viena, gebėjimas susirašinėti žinutėmis yra kita, naršymas internete ir apsipirkinėjimas važiuojant magistrale, kai sustabdo policijos pareigūnas ir vairuotojas dar sako palaukit, aš pabaigsiu susimokėti, jau kas kita“, – aktualijas pasakojo LKPT viršininkas V. Grašys.

Anot jo, tai atrodo ir juokinga, bet taip pat skaudu, nes tas vairuotojas – potencialus pavojaus kėlėjas, sudaro pavojingų situacijų visiems eismo dalyviams.

Britams kilo neįprasta idėja

Deja, tačiau kalbėjimas mobiliuoju telefonu prie automobilio vairo kelia problemų ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje. Istorija rodo, kad iš pradžių vairuotojus teko pratinti visuomet prisisegti saugos diržą, vėliau policija pakilo į kovą su neblaiviais vairuotojais, tačiau bėdos tuo nesibaigė – dabar dėmesio epicentre atsidūrė mobilieji įrenginiai.

Dėl šios priežasties policija nuolatos ieško sprendimo būdų, kaip atpratinti vairuotojus nuo minėto žalingo įpročio. Štai Didžiosios Britanijos policijos pareigūnai svarsto išties radikalią idėją, kuri daugeliui šalies vairuotojų tikrai ne itin patiktų.

Jayne Willetts, Anglijos ir Velso Kelių policijos konsteblė, pabrėžė, kad vairuotojai, neteisėtai besinaudojantys telefonu vairuodami, turėtų netekti savo įrenginių šiuos konfiskuojant. Pasak J. Willetts, „kadangi technologijos vystosi pernelyg sparčiai, bijau, kad įstatymai jau atsilieka nuo laikmečio“. Todėl, anot pareigūnės, telefonų ar SIM kortelių konfiskavimas turėtų būti svarstomas kaip viena iš priemonių, galinčių užkirsti kelią skaudžioms avarijoms keliuose.

„RAC Foundation“, automobilių tyrimų fondas, sutiko, kad tokia priemonė yra ganėtinai „buka ir žiauri“, tačiau ji išties gali būti reikalinga siekiant pažaboti mirtiną telefonų sukeltų avarijų epidemiją Didžiosios Britanijos keliuose.

Idėja svarstoma ir Lietuvoje

Visgi Didžiosios Britanijos pareigūnų idėjos netrukus gali atkeliauti ir į Lietuvą, todėl mūsų šalies vairuotojai pernelyg kuo džiūgauti neturėtų. Dar pristatinėjant naują Kelių policijos pareigūnų ginklą prieš kelių gaidelius – įspūdingą motociklą su specialia pažeidėjų fiksavimo įranga – žurnalistams buvo išdalytos anketos, kuriose buvo keletas klausimų apie eismo saugumą ir galimybes jį padidinti.

Vienas iš klausimų būtent ir buvo apie tai, kas galėtų atpratinti lietuvius kalbėti telefonu prie automobilio vairo, o prie galimų pasirinkti atsakymų buvo siūlymas konfiskuoti mobiliojo ryšio priemonę.

„Nenorime kovoti, norime, kad tai visuomenėje būtų netoleruojamas elgesys prie vairo. Mums juokinga stovint sankryžoje matyti, kad kaimyninio automobilio vairuotojas kalba telefonu, tačiau, atsidarius langą ir perspėjus vairuotoją, kad jis kelią grėsmę kitiems eismo dalyviams, atsirastų tokio elgesio netoleravimas. Tą dalyką įveiksime ne kovos priemonėmis, bet bendru supratimu“, – įsitikinęs LKPT viršininkas V. Grašys.

Visgi, pasak pareigūno, jei situacija Lietuvoje taps sunkiai kontroliuojama, o besinaudojančiųjų mobiliaisiais įrenginiais pažeidėjų skaičius kiekvienais metais didėtų, galimos tam tikros sankcijos, o viena iš jų – jau minėtas telefono konfiskavimas.

Kelių policijos valdybos Nusikalstamų veikų eismo saugumui tyrimo skyriaus viršininkas Alvaras Bacevičius taip pat sutinka, kad vien tik baudos dydis norimo rezultato neduos, esą iš tiesų svarbu padidėjusią baudą taikyti, sulaikyti žmones, kurie vairuodami naudojasi telefonu.

„Ar baudos galėtų būti dar didesnės? Matote, iš tiesų labai svarbu, kad nuobauda galėtų būti lygiagrečiai taikoma su teisės vairuoti transporto priemonę atėmimu. Tai būtų kur kas efektyviau. Jei būtų atimtos teisės, žmogus tikrai susimąstytų, nes negalėtų vairuoti. Šis pažeidimas – kalbėjimas telefonu – jau pripažintas kaip pavojingas, nes nukreipia žmogaus dėmesį nuo vairavimo. Teisių atėmimas galėtų būti neilgam, bet kad žmogus pajustų“, – LRT.lt anksčiau yra kalbėjęs A. Bacevičius.

Ar galėtų būti taikoma telefono konfiskacija? Pasak pareigūno, telefonas šiais laikas – nebe vertybė. Kai kurie žmonės esą ir su automobiliais lengvai atsisveikina.

„Mano nuomone, telefonas nebėra vertybė. Taip pat kaip ir automobilis – yra „nebaudžiamų“ asmenų grupė, kurie vairuoja automobilį neblaivūs. Jei automobilio vertė siekia iki 300 eurų, žmogui tampa nebe problema įsigyti kitą transporto priemonę. Žinoma, telefono konfiskacija būtų viena iš priemonių, bet socialiam žmogui svarbu turėti teisę vairuoti transporto priemonę“, – įsitikinęs A. Bacevičius.

alfa.lt
2017-06-14